Zielone zeby w sepsie noworodkowej

Dziecko płci męskiej urodziło się w 28 tygodniu ciąży przez cesarskie cięcie na stan przedrzucawkowy. Stwierdzono posocznicę Staphylococcus aureus, która była leczona antybiotykami o szerokim spektrum działania. Dziecko miało głęboką żółtaczkę, prawdopodobnie z powodu infekcji, wcześniactwa i żywienia pozajelitowego. Maksymalny całkowity poziom bilirubiny wynosił 20,9 mg na decylitr (357 ?mol na litr) (poziom skoniugowany, 13,9 mg na decylitr [238 ?mol na litr]). Ultrasonografia potwierdziła prawidłową anatomię wątroby i żółci. Po długim kursie odzyskał równowagę i został zwolniony po 12 tygodniach. Podczas wizyty kontrolnej w wieku 20 miesięcy jego matka zauważyła, że jego zęby były przebarwione. Badanie fizykalne wykazało zielone uzębienie pierwotne, przeważnie nad siecznym dwiema trzecimi zębów przednich, co odpowiadało amelogenezie (tworzeniu się szkliwa) w okresie sepsy (panele A i B). Trwała zielona pigmentacja uzębi enia pierwotnego może wynikać z hiperbilirubinemii u noworodków, która jest klasycznie obserwowana w atrezji dróg żółciowych. Inne przyczyny obejmują chorobę hemolityczną i cholestazę spowodowaną ciężką sepsą noworodków, jak u tego niemowlęcia. Niewielka część stałych zębów trzonowych rozwija się w macicy, co może mieć wpływ na uzębienie wtórne. Możliwości leczenia obejmują licówki do uzębienia podstawowego lub łączone licówki i wybielanie zębów wtórnych. W tym niemowlęciu nie podjęto żadnego leczenia, ponieważ stracił czas na obserwację. Dziecko płci męskiej urodziło się w 28 tygodniu ciąży przez cesarskie cięcie na stan przedrzucawkowy. Stwierdzono posocznicę Staphylococcus aureus, który był leczony antybiotykami o szerokim spektrum działania. Stał się głęboko żółtaczką, prawdopodobnie z powodu infekcji, wcześniactwa i żywienia pozajelitowego. Maksymalny całkowity poziom bilirubiny wynosił 20,9 mg na decylitr (357 ?mol na litr) (poziom skoniugowany, 13,9 mg na decylitr [238 ?mol na litr]). Ultrasonografia potwierdziła prawidłową anatomię wątroby i żółci. Po długim kursie odzyskał równowagę i został zwolniony po 12 tygodniach. Podczas wizyty kontrolnej w wieku 20 miesięcy jego matka zauważyła, że jego zęby były przebarwione. Badanie fizykalne wykazało zielone uzębienie pierwotne, przeważnie nad siecznym dwiema trzecimi zębów przednich, co odpowiadało amelogenezie (tworzeniu się szkliwa) w okresie sepsy (panele A i B). Trwała zielona pigmentacja uzębienia pierwotnego może wynikać z hiperbilirubinemii u noworodków, która jest klasycznie obserwowana w atrezji dróg żółciowych. Inne przyczyny obejmują chorobę hemolityczną i cholestazę spowodowaną ciężką sepsą noworodków, jak u tego niemowlęcia. Niewielka część stałych zębów trzonowych rozwija się w macicy, co może mieć wpływ na uzębienie wtórne. Możliwości leczenia obejmują licówki do uzębienia podstawowego lub łączone licówki i wybielanie zębów wtórnych. W tym niemowlęciu nie podjęto żadnego leczenia, ponieważ stracił czas na obserwację.

Olivia Swann, MB, Ch.B.
Andrew Powls, MD
Princess Royal Maternity Hospital, Glasgow, Wielka Brytania
org.uk