Obustronne zwichniecie barku przedniego

34-letni mężczyzna z historią nawracających dyslokacji obu barków miał nagły, rozdzierający ból w obu ramionach i niemożność poruszania nimi, po próbie podniesienia ciężaru równego jego masie ciała nad głową na siłowni . Podczas badania fizykalnego pacjent nie był w stanie poruszyć się ani ramieniem, a obrys normalnego konturu barku obserwowano dwustronnie (panel A). Radiogramy wykazały przednią i gorszą pozycję głowy kości ramiennej w stosunku do dołu glenoidowego (panel B). Pacjent otrzymał diagnozę obustronnego zwichnięcia barku przedniego. Po otrzymaniu morfiny przez pacjenta w celu złagodzenia bólu, zwichnięcia stawu ramiennego zostały indywidualnie zmniejszone przy użyciu delikatnego obrotu zewnętrznego. Uszkodzenie barków przednich stanowi większość dysfokacji stawów w oddziale ratunkowym. Rozpoznanie dyslokacji opiera się na wielu czynnikach, w tym bólu i zakresie ruchu dotkniętego stawu. Asymetria stawu zazwyczaj zwia stuje przemieszczenie. Kiedy dochodzi do obustronnego zwichnięcia, ta asymetria kliniczna jest nieobecna, dlatego należy zwrócić uwagę na historię kliniczną i objawy fizyczne. 34-letni mężczyzna z historią nawracających dyslokacji obu barków miał nagły, rozdzierający ból w obu ramionach i niemożność poruszania nimi, po próbie podniesienia ciężaru równego jego masie ciała nad głową na siłowni . Podczas badania fizykalnego pacjent nie był w stanie poruszyć się ani ramieniem, a obrys normalnego konturu barku obserwowano dwustronnie (panel A). Radiogramy wykazały przednią i gorszą pozycję głowy kości ramiennej w stosunku do dołu glenoidowego (panel B). Pacjent otrzymał diagnozę obustronnego zwichnięcia barku przedniego. Po otrzymaniu morfiny przez pacjenta w celu złagodzenia bólu, zwichnięcia stawu ramiennego zostały indywidualnie zmniejszone przy użyciu delikatnego obrotu zewnętrznego. Uszkodzenie barków przednich stanowi większość dys fokacji stawów w oddziale ratunkowym. Rozpoznanie dyslokacji opiera się na wielu czynnikach, w tym bólu i zakresie ruchu dotkniętego stawu. Asymetria stawu zazwyczaj zwiastuje przemieszczenie. Kiedy dochodzi do obustronnego zwichnięcia, ta asymetria kliniczna jest nieobecna, dlatego należy zwrócić uwagę na historię kliniczną i objawy fizyczne.

Adrian M. Moughty, MB
Gerard O Connor, MB
Mater Misericordiae University Hospital, Dublin, Irlandia
com