Skip to content

Making of Mr. Greys Anatomy: Ciała, Książki, Fortuna, Sława

3 tygodnie ago

752 words

W 1858 r. Pojawiła się nowa książka. Miał nijaki tytuł Anatomia opisowa i chirurgiczna i nie miał żadnych oryginalnych odkryć, ale w porównaniu z innymi podręcznikami dostępnymi na rynku, był niedrogi, czytelny i nie obciążony przypisami. Zawierał ilustracje, które były dobre, były wyraźnie oznakowane i miały ciemne linie, które pokazywały tam, gdzie można ciąć. Szybko stał się on standardowym anglojęzycznym podręcznikiem anatomii człowieka dla studentów medycyny, znanym nie z tytułu, lecz z słów drukowanych na grzbiecie przez wydawców dużymi pozłacanymi literami: Grey s Anatomy. W rzeczywistości książka była wspólnym projektem dwóch młodych mężczyzn – Henry ego Graya, anatoma, patologa i chirurga oraz Henry ego Vandyke Cartera, chirurga aptekarza, który później został lekarzem. Przedsiębiorca Gray przejął inicjatywę i napisał słowa, podczas gdy Carter – który był mniej skłonny do autopromocji – narysował ilustracje. Obaj trenowali w szkole medycznej szpitala St. George s w Londynie i obaj nauczali tam anatomii podczas tworzenia książki. Gray, który był dobrze skomunikowany ze złotym chłopcem ze szkoły, dążył do tego, by zostać najlepszym chirurgiem, ale zmarł w wyniku konfluentnej ospy w 1861 roku, w wieku 34 lat. Tuż przed opublikowaniem książki Carter został profesorem anatomii i fizjologia w Grant Medical College w Bombaju (obecnie znanym jako Mumbai) w Indiach i przez trzy dekady budowała udaną karierę w Indiach przed powrotem do Anglii.
The Bones of the Hand, from Anatomy Descriptive and Surgical, 1858. Dzięki uprzejmości Royal College of Surgeons of England.

W tym wnikliwie angażującym badaniu historyczka medyczna Ruth Richardson wciąga nas w interkalowane świat medycyny i publikuje w połowie wiktoriańskiego Londynu. Richardson jest najbardziej znana z książki Death, Dissection and the Destitute (Chicago: University of Chicago Press, 2001), w której znakomicie ujawniła społeczne i polityczne pochodzenie Anatomii z 1832 roku w Anglii, która dostarczyła anatomom nieodebranych ciał ubogich, którzy zginęli w szpitalach publicznych lub w zakładach pracy. Przynosi te same skrupulatne badania, przygląda się detalom i sugestywnie pisze do The Making of Mr. Grey s Anatomy.
Jeśli mamy zrozumieć, w jaki sposób powstała anatomia szarości, Carter musi zostać przeniesiony na środek sceny. Widzimy, jak świadomie został zepchnięty na skrzydeł przez swojego ambitnego współpracownika, który zarabia na kredytach. Na przykład w oryginalnych dowodach strony, wydawcy, którzy zlecili pracę, umieścili nazwisko Cartera poniżej Gray s na stronie tytułowej, ale w tym samym typie. Gray (robiąc zapisy na dowodach, które teraz są przechowywane w archiwum Royal College of Surgeons, Edinburgh) nie tylko zmniejszył rozmiar nazwiska Cartera o połowę, ale także usunął swój nowy tytuł pracy, pozostawiając jedynie Late Demonstrator of Anatomy at St. Szpital George a. Było to potwierdzenie pozycji Greya jako przełożonego Cartera. Jak to ujął Richardson: Profesor Carter nie mógł zająć wykładowcą Graya .
Richardson również słusznie zwraca uwagę na ciszę w centrum Graya, tak jak w przypadku wszystkich książek o anatomii – mianowicie brak jakichkolwiek komentarzy na temat mężczyzn i kobiet, którzy pojawiają się na ilustracjach W szczególnie wciągającym rozdziale rekonstruuje ścieżkę, na której biedni z Londynu, których ciała stanowiły surowiec do podręcznika, trafili na stoły sekcyjne Graya i Cartera. Ciała te rzekomo nie otrzymały prawa do pochówku, ale Richardson udokumentował jedno oszustwo, w którym mistrzowie domów robotniczych zmówili się z lekarzami, aby zastąpili młode, szczupłe zwłoki dla ciał, które zostały legalnie rozrzucone.
40. edycja Chirurdzy (Filadelfia: Churchill Livingstone, 2008), która upamiętnia 150. rocznicę książki, jest głównie dziełem referencyjnym. Oryginalne 720 stron zostało rozszerzonych do prawie 1600 stron, które są uzupełniane treściami internetowymi. Częścią tego, co przetrwa, są godne rysunki Cartera – obrazy osób z zamkniętymi oczami i ustami, jakby śpią lub znieczulone chloroformem. Rysunki te są w ostrym kontraście z przedstawieniami, które pojawiły się w innych środkowo-wiktoriańskich dziełach anatomii, w których badani byli przedstawiani w torturowanych pozycjach, jakby cierpieli. Rzeczywiście, wyraźnie szacunkowe rysunki anatomiczne Cartera mogą być jednym z powodów, dla których Chirurdzy wyłonili się jako najbardziej znany na świecie podręcznik medyczny.
John Harley Warner, Ph.D.
Yale University School of Medicine, New Haven, CT 06520
Jan. edu
Powołanie się na artykuł (1)
Zamknij Cytowanie artykułów
[hasła pokrewne: klinika stomatologiczna warszawa, stomatologia implanty, anatomia palpacyjna ]

Powiązane tematy z artykułem: anatomia palpacyjna klinika stomatologiczna warszawa stomatologia implanty