Drugie ryzyko raka do 40 lat po leczeniu chłoniaka Hodgkina cd

Zespół mielodysplastyczny został uwzględniony tylko w analizach skumulowanej częstości występowania, ponieważ w tej chorobie nie były dostępne wskaźniki referencyjne populacji. Wszystkie pozostałe nowotwory, które zostały zdiagnozowane w ciągu 5 lat od rozpoczęcia leczenia chłoniaka Hodgkina zostały wyłączone z analiz; każdy kolejny drugi rak został włączony do analiz. Pacjenci, u których rozwinęło się wiele drugich nowotworów, zostali policzeni tylko raz w analizie wszystkich połączonych drugich nowotworów; w tej analizie czas ryzyka zakończył się w dniu zdiagnozowania pierwszego drugiego raka. W analizach specyficznych dla miejsca raka pacjenci z wieloma drugimi nowotworami przyczynili się do danych dotyczących drugiego nowotworu będącego przedmiotem zainteresowania, niezależnie od tego, czy rak ten był poprzedzony przez jednego w innym miejscu. Skumulowana częstość występowania drugich nowotworów została oszacowana ze względu na śmierć traktowaną jako ryzyko konkurencyjne, a tendencje w czasie były oceniane w modelach konkurencyjnego ryzyka, z uwzględnieniem wpływu na płeć, wiek i palenie tytoniu, gdy stosowne. 27 Spodziewana skumulowana częstość pochodną oczekiwanej zachorowalności na raka i spodziewanej ogólnej śmiertelności w populacji ogólnej, która została oszacowana za pomocą metody warunkowej.28 Czynniki wpływające na łączną częstość występowania drugich nowotworów oceniano przy użyciu wieloczynnikowej analizy regresji Coxa, z leczoną terapią jako zmienna zależna od czasu. Wszystkie podane wartości P są dwustronne; Wartości P mniejsze niż 0,05 uważano za wskazujące na istotność statystyczną. Wszystkie analizy zostały wykonane przy użyciu oprogramowania statystycznego Stata, wersja 13 (StataCorp).
Pacjenci
Tabela 1. Tabela 1. Charakterystyka pacjentów. Do badania włączono 2207 mężczyzn i 1698 pacjentek, które przeżyły przez co najmniej 5 lat od rozpoczęcia leczenia chłoniaka Hodgkina (tabela i tabela S1 w dodatkowym dodatku, dostępne z pełny tekst tego artykułu na). Leczenie (w tym leczenie nawrotu) składało się z radioterapii tylko u 27,3% pacjentów, chemioterapii tylko w 12,1%, a obie terapie w 60,5%. Leczenie zmieniało się z czasem; pacjenci leczeni w okresie od 1989 r. do 2000 r. otrzymywali mniejsze objętości docelowe promieniowania, chemioterapię zawierającą antracyklinę, niższe dawki środków alkilujących i rzadsze napromienianie okołogafmatyczne niż u tych, którzy byli leczeni w dwóch wcześniejszych okresach (Tabela S2 w dodatkowym dodatku ).
Mediana wieku pacjentów na początku leczenia wynosiła 28,6 lat, a mediana okresu obserwacji wynosiła 19,1 roku (zakres od 5,0 do 47,2), a 25,5% pacjentów obserwowano przez co najmniej 25 lat. Mediana wieku pacjentów po zakończeniu obserwacji wynosiła 50,4 lat.
Obserwowane ryzyko drugiego raka w porównaniu z populacją ogólną
Tabela 2. Tabela 2. Standaryzowane wskaźniki zachorowalności, bezwzględne ryzyko nadmiaru i 30-letnie skumulowane przypadki wybranych późniejszych nowotworów złośliwych. W trakcie obserwacji 1055 drugich nowotworów zdiagnozowano u 908 pacjentów; trzeci rak rozwinął się u 130 pacjentów, a czwarty u 17. Ryzyko wystąpienia drugiego raka u pacjentów leczonych z powodu chłoniaka Hodgkina było większe niż częstość występowania raka w populacji ogólnej (SIR, 4,6; [CI], 4,3 do 4,9), co dało 121,8 nadwyżek nowotworów na 10 000 osobolat (Tabela 2).
SIR były znacznie wyższe w kohorcie badania niż w populacji ogólnej w przypadku nowotworów we wszystkich miejscach, w których zaobserwowano co najmniej 10 sekund raka, z wyjątkiem raka prostaty
[patrz też: omega przychodnia, wykaz leków bezpłatnych dla seniorów, guz mieszany ślinianki ]

Powiązane tematy z artykułem: guz mieszany ślinianki omega przychodnia wykaz leków bezpłatnych dla seniorów