Drugie ryzyko raka do 40 lat po leczeniu chłoniaka Hodgkina ad 7

W porównaniu z niepalącymi, którzy nie otrzymali radioterapii nadprzepływowej, największe ryzyko zaobserwowano wśród osób, które były byłymi lub obecnymi palaczami, i które otrzymały radioterapię ponadprzebiegową (współczynnik ryzyka, 14,38, 95% CI, 6,99 do 29,58). Współczynnik ryzyka wśród osób niepalących, którzy otrzymali radioterapię ponadprzebiegową wynosił 2,96 (95% CI, 1,76 do 4,97), a współczynnik ryzyka wśród byłych lub obecnych palaczy, którzy nie otrzymali radioterapii nadprzepływowej, wynosił 4,86 (95% CI, 2,97-7,95). Ryzyko raka żołądka, trzustki lub jelita grubego było wyższe po napromienianiu przeponowym (p <0,001 dla heterogenności); ryzyko było również wyższe w przypadku chemioterapii zawierającej prokarbazynę niż bez chemioterapii (stosunek ryzyka dla dawki prokarbazyny .4,3 g na metr kwadratowy, 2,70, 95% CI, 1,69 do 4,30). Pacjenci, u których wykonano splenektomię, mieli wyższe ryzyko wystąpienia chłoniaka nieziarniczego niż ci, którzy nie przeszli splenektomii (współczynnik ryzyka, 1,76, 95% CI, 1,09 do 2,84). Ponadto większe ryzyko zachorowania na niedrożność wiązało się z napromienianiem pola płaszcza lub nadjądrowego, w tym pachy, w porównaniu z brakiem radioterapii, oraz skumulowaną dawką prokarbazyny wyższą niż 8,4 g na metr kwadratowy, w porównaniu z brakiem chemioterapii. chłoniaka, chociaż bezwzględne ryzyko było niewielkie. Łączna częstość występowania chłoniaka nieziarniczego po 30 latach wynosiła 4,8% (95% CI, 3,8 do 6,0) wśród pacjentów, którzy otrzymali radioterapię w terenie oraz łączną dawkę prokarbazyny wynoszącą ponad 8,4 g na metr kwadratowy w porównaniu z 2,0% (95% CI, 1,0 do 3,6) u pacjentów, którzy nie otrzymywali radioterapii w polu pęczkowym i prokarbazyny w dużych dawkach. Wyniki nie różniły się istotnie w zależności od liczby cykli chemioterapii alkilującej (tabela S6 w dodatkowym dodatku).
Dyskusja
To duże badanie kohortowe z długotrwałym i pełnym badaniem wykazało, że ryzyko wystąpienia drugiego raka nie zmieniło się istotnie u pacjentów z chłoniakiem Hodgkina, którzy byli leczeni w latach 90. (okres badania 1989-2000), w porównaniu z tymi, którzy byli leczone podczas wcześniejszych dziesięcioleci. Jednak ryzyko wystąpienia wtórnych nowotworów krwiotwórczych wyraźnie zmniejszyło się u 5-letnich pacjentów, którzy byli leczeni w ostatnim okresie badania, co koreluje z malejącym stosowaniem chemioterapii opartej na środku alkilującym. Podczas obserwacji, SIR dla drugich stałych raków pozostawał nadzwyczaj stabilny, co skutkowało silnym zwiększeniem nadmiaru drugiego raka, gdy osoby, które przeżyły chłoniaka Hodgkina osiągnęły wiek, w którym rakotwórczość w tle była znaczna. Nawet 40 lat po leczeniu, osoby, które przeżyły chłoniak Hodgkina były bardziej narażone na drugie nowotwory, a skumulowana częstość występowania wynosiła 48,5%.
Rak piersi stanowił ponad 40% zwiększonego ryzyka drugiego raka u kobiet w naszej kohorcie. W porównaniu z napromienianiem pól płaszcza, radioterapia z mniej rozległymi polami nadprzepływowymi wiązała się z istotnie niższym ryzykiem raka piersi, co potwierdza nasze poprzednie wyniki, które opierały się na mniejszej liczbie9. Niemniej jednak, chociaż większa część ostatnio leczone kobiety, które przeżyły chłoniak Hodgkina, otrzymywały mniej rozległe napromienianie nadczer- niowe, niewiele było dowodów na to, że kobiety te miały niższe ryzyko raka piersi niż te, które były leczone w dwóch wcześniejszych okresach.
Interpretacja zaskakującego braku spadku częstości drugiego raka piersi z mniejszą ekspozycją na promieniowanie jest skomplikowana
[hasła pokrewne: odwyk alkoholowy warszawa, dentysta na nfz poznań, terapia powięziowa ]

Powiązane tematy z artykułem: dentysta na nfz poznań odwyk alkoholowy warszawa terapia powięziowa