Choroba miażdżycowa łuku aorty i ryzyko niedokrwiennego udaru mózgu

1 tydzień ago

Do niedawna choroba miażdżycowa łuku aorty nie była uważana za źródło zatoru mózgowego1. Na podstawie badań przeprowadzonych podczas sekcji zwłok stwierdziliśmy, że obecność owrzodzonych blaszek miażdżycowych w aorcie jest niezależnym czynnikiem ryzyka udaru niedokrwiennego, szczególnie u pacjentów z udarem nieznanej przyczyny, oraz że owrzodzenia blaszki są przeważnie stwierdzane u pacjentów w wieku 60 lat. wiek lub starsze2. Pojawienie się echokardiografii przezprzełykowej umożliwiło wykrycie wystających blaszek miażdżycowych w łuku aorty i zstępującej aorcie. Chociaż wydaje się prawdopodobne, że związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wysysającymi i bardzo ruchomymi blaszkami a zatorami mózgowymi wydaje się prawdopodobny, odnotowano jedynie 5 retrospektywnych badań tego związku6. Jedno z tych badań potwierdziło trzykrotny wzrost ryzyka wystąpienia choroby zatorowej u pacjentów z wystającymi blaszkami [7]. Ponieważ jednak seria ta obejmowała wybranych pacjentów skierowanych do echokardiografii w celu wykrycia źródeł zatorów, mogli oni być stronniczy. W szczególności choroba miażdżycowa aorty piersiowej może być po prostu markerem ogólnej choroby miażdżycowej [8] i faktycznej przyczyny udaru mózgu9. Celem naszego badania było ustalenie za pomocą echokardiografii przezprzełykowej częstości występowania blaszek w łuku aorty u kolejnych pacjentów z zawałami mózgu, w porównaniu z częstością w grupie kontrolnej, oraz ocena klinicznego znaczenia tych płytek jako możliwych źródeł zatorów mózgowych. . Metody
Było to prospektywne badanie kliniczno-kontrolne dotyczące kolejno przyjmowanych pacjentów z udarem niedokrwiennym i kolejnymi kontrolami.
Pacjenci i kontrole
Wszyscy pacjenci w wieku powyżej 60 lat z zawałami mózgu hospitalizowani w okresie od września 1991 r. Do października 1993 r. Zostali włączeni do badania. Zaobserwowano następujące czynniki ryzyka: nadciśnienie tętnicze, hipercholesterolemia, palenie papierosów, cukrzyca, wysoki wskaźnik masy ciała, przebytego zawału serca, choroba naczyń obwodowych i znane migotanie przedsionków lub migotanie przedsionków zarejestrowane w ciągu ośmiu dni po wykryciu mózgu zawał. Pacjenci poddani zostali zabiegowi diagnostycznemu obejmującemu obrazowanie tomografii komputerowej (CT) lub obrazowanie rezonansu magnetycznego (MRI) mózgu (lub obu), badanie ultrasonograficzne tętnic szyjnych wewnętrznych i tętnic kręgowych (zgodnie ze standardowym protokołem), przezczaszkowe badanie dopplerowskie 12-odprowadzeniowe badania elektrokardiograficzne oraz badania echokardiograficzne przezprzełykowe, w tym ocena aorty piersiowej w ciągu 15 dni od wystąpienia udaru.
Po wykonaniu tych badań, pacjenci zostali podzieleni na cztery grupy w zależności od obecności innych potencjalnie przyczynowych zmian patologicznych. Przydziały te zostały wykonane bez wiedzy o echokardiograficznej ocenie przezprzełykowej aorty. Pierwsza grupa obejmowała pacjentów z zawałami mózgu, które prawdopodobnie były spowodowane przez .70 procentowe zwężenie tętniczej tętnicy szyjnej wewnętrznej lub określone kardiologiczne źródło zatoru (ostry przedni zawał mięśnia sercowego, migotanie przedsionków z skrzepliną lewego przedsionka lub spontaniczny kontrast echa, zakrzep ścienny). w jamie lewej komory, zwężeniu zastawki dwudzielnej, sztucznej zastawce serca lub zapaleniu wsierdzia)
[hasła pokrewne: dźwigacz jądra, badanie optometryczne, odwyk alkoholowy warszawa ]