Choroba miażdżycowa łuku aorty i ryzyko niedokrwiennego udaru mózgu cd

1 tydzień ago

Dodatkowo badanie wideo 100 losowo wybranych pacjentów i kontroli zostało poddanych przeglądowi przez nas dwóch (również starszych echokardiografów) zgodnie z tym samym protokołem. Rysunek 1. Obraz 1. Echokardiogram przezprzełykowy w łuku aorty uzyskany za pomocą sondy jednopłaszczyznowej (widok poprzeczny). Grubość płytki, mierzona prostopadle do przeciwległej ściany, jest obliczana jako odległość między przyśrodkowo-przydawkową granicą a wewnętrzną stroną uszkodzenia. Najgrubsza część to 5,9 mm (duża strzałka) i znajduje się w dalszej części łuku aorty. Druga zmiana (strzałka), która jest bardziej echogenna, znajduje się w proksymalnym łuku i ma 4,5 mm grubości. Dwie małe strzałki oznaczają rozległą blaszkę w proksymalnym łuku i górnej części aorty wstępującej.
Rycina 2. Rycina 2. Echokardiogram przezprzełykowy łuku aorty uzyskany z użyciem sondy dwupłatkowej (widok poprzeczny). Wysoce mobilny składnik sugerujący skrzeplinę (małe strzałki) nakłada się na złożoną i rozległą blaszkę miażdżycową (duża strzałka). Ten swobodnie pływający zakrzep jest zlokalizowany w proksymalnym łuku.
Zmierzyliśmy grubość warstwy wewnętrznej i środkowej ściany zewnętrznej podczas skurczu na zamrożonej ramce, jak opisano wcześniej 10-12. Grubość ściany mierzono w aorcie zstępującej, łuku dystalnym, proksymalnym i aorcie wstępującym, z największym zmierzonym na wszystkich poziomach (ryc. i ryc. 2). Ponieważ wstępująca część aorty i proksymalny łuk są bardziej prawdopodobne, że są źródłem zatorów mózgowych niż inne regiony, zdecydowaliśmy się połączyć badania uszkodzeń zlokalizowanych w tych dwóch częściach aorty piersiowej.
Analiza statystyczna
Zastosowaliśmy dwustronne testy t dla porównań średnich i testów chi-kwadrat dla porównania proporcji. Najpierw przeprowadziliśmy klasyczną analizę przypadku. Porównaliśmy pacjentów z zawałami mózgu (przypadkami pacjentów) i kontrolą w odniesieniu do różnych naczyniowych czynników ryzyka i obecności płytek aortalnych w aorcie wstępującej i proksymalnym łuku. Następnie porównaliśmy częstość występowania blaszek o wysokim stopniu złośliwości (najprawdopodobniej powodujących zawał) z częstością migotania przedsionków i zwężeniem tętnicy szyjnej u pacjentów. Na koniec porównaliśmy częstość występowania blaszek miażdżycowych u pacjentów, u których wystąpiły udary niedokrwienne o znanych przyczynach z częstością u pacjentów z zawałami o nieokreślonych przyczynach. Iloraz szans obliczono metodą stopniowej bezwarunkowej wielokrotnej regresji logistycznej z korektami dotyczącymi wieku, płci, nadciśnienia, palenia papierosów, poziomu cholesterolu, cukrzycy, przebytego zawału mięśnia sercowego i migotania przedsionków. Zastosowaliśmy test kappa, aby określić stopień zgodności między obserwatorami w ocenie blaszek w aorcie piersiowej. Dane analizowano za pomocą oprogramowania SAS 13.
Wyniki
Tabela 1. Tabela 1. Podstawowa charakterystyka przypadków pacjentów i kontroli. Tabela 2. Tabela 2. Ryzyko zawału mięśnia sercowego według grubości blaszek miażdżycowych w aorcie wstępującej lub proksymalnym. Pacjenci będący przypadkami byli starsi i mieli wyższe częstotliwości nadciśnienia, hipercholesterolemię, palenie papierosów i cukrzycę niż kontrole (tabela 1)
[patrz też: lęk przed dentystą, guz mieszany ślinianki, protezy zębowe cennik ]