Choroba miażdżycowa łuku aorty i ryzyko niedokrwiennego udaru mózgu ad 5

1 tydzień ago

Płytki aorty były rzadziej wykrywane u pacjentów z migotaniem przedsionków (7,9% z 76 pacjentów) niż u osób bez migotania przedsionków (17,3% z 174 pacjentów). Tabela 5. Tabela 5. Częstotliwość występowania blaszek większych lub równych 4 mm w aorcie wstępującej lub bliższej w 250 pacjentach z udarem niedokrwiennym, zgodnie z przyczyną udaru mózgu. Wśród pacjentów z przypadkami, blaszki o wielkości . 4 mm w aorcie wstępującej lub proksymalnym znaleziono u 5,5% pacjentów z inną prawdopodobną przyczyną udaru niedokrwiennego, u 9% z zawałami lakunarnymi, u 11,5% pacjentów z innym możliwym zawałem. przyczyną udaru, a u 28% osób bez innych wykrywalnych zmian (p <0,001) (tabela 5). Po dostosowaniu dla zmiennych współzmiennych ryzyko związane z płytką o wielkości . 4 mm wynosiło 4,7 (przedział ufności 95%, 2,2 do 10,1) dla pacjentów, którzy nie mieli innych wykrywalnych zmian chorobowych, jak możliwe przyczyny udaru, w porównaniu z tymi, którzy mieli inne prawdopodobne lub możliwe przyczyny lub zawały lakunarne.
Wśród pacjentów z udarami niedokrwiennymi i blaszkami . 4 mm w aorcie wstępującej lub proksymalnym, zawały mózgu obejmowały prawą półkulę (u 15 pacjentów) niemal tak samo często jak lewą (w 14); u 7 chorych zawały w obiegu tylnym. Zawały były częściej korowymi (u 25 pacjentów) niż głębokimi (w 11). Składnik ruchomy występował w blaszkach aortalnych u 6 z 78 pacjentów bez wykrywalnych zmian chorobowych oraz u (przypuszczalnie w przypadku zawału lakunarnego) pozostałych 172 pacjentów (p <0,001).
Dyskusja
Choroba miażdżycowa łuku aorty była uważana za możliwą, ale rzadką przyczynę zatorowości u pacjentów poddawanych zabiegom kardiochirurgicznym, cewnikowaniu lub leczeniu przeciwkrzepliwemu1,14-34. W poprzednim badaniu autopsyjnym stwierdziliśmy, że owrzodzenia blaszek w łuku aorty mogą odgrywać rolę w wywoływaniu zawału mózgu, szczególnie u pacjentów z zawałem mózgu o nieznanej przyczynie2. Obecności nałożonych skrzeplin nie można było ocenić w badaniu autopsyjnym2. Istotne było potwierdzenie tych wyników u żywych pacjentów, a kilka badań wykazało, że echokardiografia przezprzełykowa jest niezawodną metodą wizualizacji łuku aorty, wystających blaszek i skrzepliny3,5,35,36.
Nasze wyniki wskazują, że obecność blaszek miażdżycowych w aorcie wstępującej lub proksymalnej, wykrywanych przez echokardiografię przezprzełykową, jest czynnikiem ryzyka udaru niedokrwiennego. Ryzyko okazało się szczególnie wysokie w przypadku pacjentów z blaszkami o grubości . 4 mm oraz w podgrupie pacjentów, którzy nie mieli żadnej wykrywalnej przyczyny udaru niedokrwiennego. Należy jednak wziąć pod uwagę kilka kwestii metodologicznych. Ponieważ kontrole nie zostały skierowane do oceny choroby zatorowej, mogły one wykazywać niższą częstość występowania blaszek w łuku, co prowadzi do przeszacowania ryzyka w przypadku pacjentów. Jednak grupa kontrolna i przypadek były bardzo podobne pod względem obecności choroby naczyń obwodowych i migotania przedsionków, a grupa kontrolna miała znacznie większą częstość choroby wieńcowej.
[więcej w: ortodonta brzeg, wykaz leków bezpłatnych dla seniorów, badanie tomografem cennik ]